Jak rozeznat letadlo od ultralightu a proč je vůbec rozlišovat?



Slyšeli jste někdy o ultra lehkém letounu? Na první pohled vypadá jako běžné letadlo, ve skutečnosti je mezi nimi ale mnoho rozdílů. O jaké rozdíly se jedná? Dozvíte se v článku.

Není letadlo jako letadlo

Možná vás to překvapí, ale utralight není letadlo. Legislativa o něm mluví jako o sportovním leteckém zařízení, které není možné zaměňovat s letadlem. Dokonce i v samotném zákonu o civilním letectví jsou tyto dva pojmy důsledně oddělené.

Ultralighty jsou maximálně dvoumístné a nesmí se využívat ke komerčním účelům. Zákon rovněž zakazuje s ultralightem provádět akrobatické manévry. A jak už vypovídá samotný název, ultralight je, narozdíl oproti leatadlu, lehčí.

Jakákoliv běžná letadla a jejich piloti spadají do gesce Úřadu pro civilní letectví. Ultralighty spadají pod Leteckou amatérskou asociaci ČR, která má jako základ své činnosti stanovené soukromé, sportovní a nekomerční létání. To znamená, že i profesionální pilot porušuje legislativu, pokud provozuje s ultralightem komerční činnost.

Rozpoznat na první pohled letadlo od ultralightu je velmi obtížné. Představte si, že před vás postaví dva naprosto identické stroje, vyrobené stejným výrobcem a za stejných podmínek, ale jeden je zaregistrovaný jako letadlo a druhý jako ultralight, ano i toto se může stát. Jak je od sebe odlišit? Nejjednodušší je podívat se právě na zápis daného letounu. Letadla mají v České republice imatrikulaci OK, za kterou následují tři písmena. Ultralighty se zapisují kombinací znaků OK, třech písmen a dvou číslic.

Není pilot jako pilot

Na ovládání ultralightu potřebujete licenci vydávanou Leteckou Amatérskou Asociací. K jeho obsluze stačí i nižší stupeň medicalu neboli osvědčení zdravotní způsobilosti. I když ultralight může ovládat i zkušený profesionální pilot, pamatujte na to, že to nebývá pravidlem.

Proto je dobré zvolit raději běžné letadlo využívané ke komerčním účelům. Máte totiž jistotu, že ho bude ovládat zkušený pilot, přinejmenším s CPL(A), tedy s licencí obchodního pilota, vydávanou Úřadem pro civilní letectví. A pokud si chcete být zcela jistí, že poletíte s opravdu zkušeným pilotem, vyberte si jeden z námi nabízených letů. U nás se totiž setkáte pouze s piloty, kteří jsou minimálně držiteli licencí CPL(A) nebo CPL(H), pokud pilotují helikoptéry.

Na co si tedy při výběru dát pozor?

Věděli jste o tom, že ultralight si můžete sestavit doma na zahradě? A to téměř z čehokoliv. Let ultralightem tak může být často takovou sázkou do loterie – buď poletíte kvalitním strojem nebo špatně sestaveným. A jelikož nikdy nevíte, v jakém stavu ultralight je, je bezpečnější pro svůj let oblohou zvolit letadlo s certifikátem o výrobě a sestavené profesionály. Letadla mají navíc striktně dané servisní intervaly a je nutné je bez výjimky dodržovat. U ultralightů jsou intervaly víceméně dobrovolné.

Jak jsme již zmiňovali, ultralight má k dispozici maximálně dvě místa. To znamená, že kromě pilota, se na palubu letounu může posadit pouze jeden další cestující. Letadlo jich většinou pojme více, čímž se snižuje i cena na pasažéra. Už víte, jakým letounem prozkoumáte svět pod vámi?